'Een arts als patiënt': makkelijker gezegd dan gedaan
'Een arts als patiënt': makkelijker gezegd dan gedaan
Zorgverleners zijn geen supermensen en toch gedragen we ons vaak wel zo. We negeren klachten, stellen consulten uit, diagnosticeren onszelf. Als arts zijn we opgeleid om te zorgen, niet om zorg te vragen. Het resultaat? Artsen zijn vaak ‘slechte’ patiënten: laat, selectief en soms moeilijk te begeleiden.
En wat als een collega bij ons op consult
komt? Ook dan ontstaat er ongemak. We voelen druk om extra grondig, of juist
terughoudend te zijn. Maar wat verwacht een arts eigenlijk van een arts? In de
kern: professioneel vertrouwen, discretie, en vooral... gewoon patiënt mogen
zijn.
Het doorbreken van dit taboe vraagt
zelfreflectie én openheid. Durven we als arts zorg te ontvangen, en durven we
collega’s behandelen zonder schroom? Pas dan geven we het juiste voorbeeld. Aan
onze patiënten én aan elkaar.
Locatie: Hotel Van der Valk Oostkamp
Accreditering: in aanvraag