Opstart callcenter HABO voor aanvraag ziekteattesten

Momenteel zorgt vooral de telefonische drukte voor de aanvragen van ziekte-attesten voor overbelasting, waardoor de huisarts voor andere problemen minder bereikbaar is. Daarom wordt vanaf dinsdag 25 januari door HABO ism Brugge en de andere steden en gemeentes een callcenter opgericht voor onze regio. Dit callcenter wil de patiënten met louter een vraag naar een ziekteattest hierin tegemoetkomen, en wordt aldus bemand door onthaalbedienden en een arts.
Concreet kan elke huisarts vanaf dinsdag 25 januari op weekdagen tussen 9u en 13u zijn patiënten doorverwijzen naar het nummer 050 44 86 86 of naar een webformulier op de website www.testcovidnwvl.be. Plaats dit nummer en deze link in een mededeling op je wachtbandje en communiceer het via je website of nieuwsbrief. Het telefoonnummer en de link zullen ook vanuit het testcentrum, de apotheken, de steden en gemeenten mee verspreid worden.
Dit is een tijdelijke maatregel, die enkel geldt voor patiënten woonachtig in onze regio. Dit wordt op regelmatige basis geëvalueerd en bijgestuurd.

Aan welke vragen kan het callcenter tegemoet komen:
- vraag naar attest voor het werk/school na positieve pcr of positieve sneltest (een positieve zelftest is niet voldoende)
- aanmaken code voor pcr-test na positieve zelftest indien de patiënt dit via online-tools niet kan
Voor andere vragen wordt de patiënt zoveel mogelijk verwezen naar bestaande tools.

Attesten worden binnen de 36u per mail aan de patiënt bezorgd. Indien dit niet elektronisch kan, kan een attest ook in het testcentrum in het B-park afgehaald worden na telefonische aanvraag.
Quarantaine-attesten kunnen niet verkregen worden via het callcenter, maar wel via https://quarantaine.info-coronavirus.be/nl.